Afsprakenbeleid

Een afspraak afzeggen of verzetten?

Indien u uw afspraak wenst te verzetten of annuleren, verzoeken we u vriendelijk dit minimaal 48 uur van tevoren aan ons te melden. Afspraken die niet tijdig worden geannuleerd, alsmede niet nagekomen afspraken, kunnen voor 100% bij de patiënt in rekening worden gebracht. De hoogte van de nota is mede afhankelijk van de behandeling die we voor u hadden gereserveerd. We houden ons hierbij aan de wettelijke richtlijnen van de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit). Bij een telefonische annulering kunnen we uiteraard meteen een nieuwe afspraak voor u inplannen. Wij zijn u graag van dienst.

Indien er echt een dringende reden is waarom u niet in staat bent geweest om uw afspraak meer dan 48 uur van tevoren te annuleren, kan dit meestal in alle redelijkheid worden besproken. Echter indien de rekening vervalt of wordt verlaagd, dan betekent dit dat uw zorgverlener deze kosten uit coulance zelf op zich neemt.

De kosten van niet-nagekomen afspraken

Wist u dat patiënten die hun afspraak, voor een consult of behandeling, niet nakomen de Nederlandse gezondheidszorg jaarlijks 300 miljoen euro kosten? Deze patiënten bezorgen de zorgverleners veel frustratie, zeker nu er steeds meer gelet moet worden op de kosten van de gezondheidszorg. De zorgverleners lopen niet alleen vele miljoenen euro’s aan omzet mis maar hebben er ook veel extra werk door.

Helaas komt het soms voor dat een patiënt bij de tandarts/mondhygiëniste zijn of haar afspraak niet nakomt. Dit kan zijn omdat de afspraak vergeten wordt, maar ook is angst voor de behandeling vaak de oorzaak. Wanneer een patiënt niet komt opdagen in de praktijk wordt meestal even afgewacht. Er kan natuurlijk onverwacht oponthoud (onderweg) zijn. Als blijkt dat de patiënt echt niet komt is het bijna in alle gevallen niet meer haalbaar een andere patiënt op te roepen. Dit was nog wel mogelijk geweest indien er minstens 48 uur van tevoren een bericht van afwezigheid zou zijn gegeven.

Als de patiënt niet op de afgesproken tijd voor de behandeling komt, maken wij toch kosten. Dit is dan ook de reden waarom wij een rekening sturen voor (minimaal een deel van) de gemaakte kosten van de verloren behandeltijd.

De Consumenten-bond en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) geven aan dat de patiënt verplicht is om deze rekening te betalen. Omdat er geen zorg is geleverd, mogen zorgverzekeraars de rekening echter niet vergoeden uit de basisverzekering.

Om u een idee te geven: welke kosten maakt een tandartspraktijk?

Afschrijvingen: praktijkgebouw of huur praktijkruimte, tandheelkundige verbouwing, tandheelkundige inrichting (stoelen en apparatuur), tandheelkundig materiaal/ instrumenten| Onderhoud pand | Rente hypotheek | Servicekosten kantoorpand | Gas, water en licht | Personeelskosten (salarissen, reiskosten, (pensioen)premies, vakantiegeld, verzekeringen (aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid), nascholing, belasting | Premieheffingen, belasting en verzekeringen tandartsen | Salarisadministratie en accountant | Schoonmaakkosten interieurverzorgster | Brand- en onroerendgoedverzekering |Abonnementen (vakliteratuur, lectuur wachtkamer, meldkamer alarm, opvolging alarm, brandblussers | Lidmaatschappen beroepsorganisaties | Internet en telefonie | Bedrijfskleding | (Onderhoud)abonnementen (stoelen, apparatuur, ICT, afvalverwijdering)| Kamer van Koophandel en nog veel meer. NB: dit alles nog zonder honorarium van de tandarts!

U begrijpt, de vaste kosten bedragen al gauw €150 tot €200 per uur!

Dental Network – Capelle Centrum

Duikerlaan 262
2903 AC Capelle aan den IJssel

010 766 7000
capellecentrum@dentalnetwork.nl

We zijn dagelijks telefonisch bereikbaar tussen 08:00 en 17:00 uur.

Bekijk dit team
Impressie van onze praktijk

Openingstijden

6 dagen per week geopend!

Maandag:08:00 – 20:00
Dinsdag:08:00 – 19:00
Woensdag:08:00 – 20:00
Donderdag:08:00 – 20:00
Vrijdag:08:00 – 17:00
Zaterdag:08:00 – 18:00
Zondag:Gesloten

Dental Network – Capelle Fascinatio

Fascinatio Boulevard 1126
2909 VA Capelle aan den IJssel

010 202 0207
fascinatio@dentalnetwork.nl

We zijn dagelijks telefonisch bereikbaar tussen 08:00 en 17:00 uur.

Bekijk dit team
Impressie van onze praktijk

Openingstijden

Ook op zaterdag geopend

Maandag:08:00 – 20:00
Dinsdag:08:00 – 19:00
Woensdag:08:00 – 20:00
Donderdag:08:00 – 19:00
Vrijdag:08:00 – 17:00
Zaterdag:08:00 – 17:00
Zondag:Gesloten

Dental Network – Capelle Schollevaar

Zadkinerade 120, 2907 MB
Capelle aan den IJssel

010 451 6144
schollevaar@dentalnetwork.nl

We zijn dagelijks telefonisch bereikbaar tussen 08:00 en 17:00 uur.

Bekijk dit team
Impressie van onze praktijk

Openingstijden

Ook op zaterdag geopend

Maandag: 08:00 – 17:00 uur
Dinsdag:08:00 – 20:00 uur
Woensdag:08:00 – 20:00 uur
Donderdag:08:00 – 20:00 uur
Vrijdag:08:00 – 17:00 uur
Zaterdag: 08:00 – 17:00 uur
Zondag: Gesloten

Dental Network – Capelle Oostgaarde

De linie 14, 2905 AX
Capelle aan den IJssel

010 451 82 28
oostgaarde@dentalnetwork.nl

We zijn dagelijks telefonisch bereikbaar tussen 08:00 en 17:00 uur.

Bekijk dit team
Impressie van onze praktijk

Openingstijden

 

Maandag:08:00 – 17:00
Dinsdag:08:00 – 17:00
Woensdag:08:00 – 17:00
Donderdag:08:00 – 17:00
Vrijdag:08:00 – 17:00
Zaterdag:Gesloten
Zondag:Gesloten

Dental Network – ’s-Gravenland

Paganinistraat 12, 2901 KG
Capelle aan den IJssel

010 202 0496
sgravenland@dentalnetwork.nl

We zijn dagelijks telefonisch bereikbaar tussen 08:00 en 17:00 uur.

Bekijk dit team
Impressie van onze praktijk

Openingstijden

Maandag: 08:00 – 17:00 uur
Dinsdag:08:00 – 17:00 uur
Woensdag:08:00 – 17:00 uur
Donderdag:08:00 – 17:00 uur
Vrijdag:08:00 – 17:00 uur
Zaterdag: Gesloten
Zondag: Gesloten